Kräftor och kärlek på Fristaden

kräfta1Frida bestämde sig för att skämma bort mig i helgen och började fredagen med att sätta en deg till baguetter. Sedan besökte hon vår favoritfiskleverantör CityGross i Höör och laddade upp med skaldjur. Rejäla havskräftor, räkor, signalkräftor och ostron. Som komplement till havets läckerheter gjorde hon ett par små pajer med en lagrad cheddar, kantareller och lök från trädgården.

Räkor och vitt vin - så klassiskt att det är en klyscha

Räkor och vitt vin – så klassiskt att det är en klyscha

Vi njöt av räkor kokta enligt konstens alla regler och vinet är en Tommasi Adorato (2147). Själv har jag aldrig lärt mig att dricka vitt men med lite sötma och fruktighet och till fisk så fungerar det.

krafta5

Av olika skäl har jag inte ätit ostron sedan tidigt nittiotal och mina minnen av smaken var minst sagt diffusa. Min förtjusning var därför stor när Frida tagit med sig ostron att prova. Vi avnjöt dem som de var med lite citron och uppskattade verkligen upplevelsen. De små insjökräftorna som ligger jämte var, trots en ypperlig smak, som vanligt fullständigt underlägsna kungen på bordet; havskräftan.

kräfta3

Havskräftan är djuret som får en västkustbos hjärta att banka hårdare. Matig och med extra bonus om man får tag i en hona har den varit en trogen följeslagare genom livet. Även om jag numer är skåning och inte någonsin ämnar att lämna den skönaste av landsändar så finns det vissa saker jag inte vant mig av med 🙂

krafta7

Att Frida sedan fortsatte helgen med att laga en lammstek av högsta klass till söndagsmiddag och än en gång tog sig an att tvätta och vaxa min bil är bara en del av de där sakerna som lämnar mig i lycklig förundran. Bortskämd och lycklig lämnade jag helgen för ännu en arbetsvecka.

kräfta2

Vi har det rätt bra på Fristaden…

 

Leave a Reply

